top of page
Anchor 3

Biomechanika i ryzyko powstania obrażeÅ„. 

 

Obrażenia ciała i utrata zdrowia to znacznie bardziej poważne następstwa wypadku komunikacyjnego, aniżeli uszkodzenia samochodu. Odszkodowania z tego tytułu przekraczają kilkanaście a niekiedy nawet kilkadziesiąt razy koszty naprawy pojazdu. Z tego też powodu prawidłowe określenie skutków medycznych i stopnia obrażeń uczestników wypadku ma obecnie olbrzymie znaczenie.

 

 

ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa biomechanika obrażeń www.tomaszmikos.pl
ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa biomechanika obrażeń www.tomaszmikos.pl

W tym procesie istotnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… eksperci zajmujÄ…cy siÄ™ rekonstrukcjÄ… zdarzenia, ponieważ tylko dokÅ‚adne odtworzenie toru ruchu pojazdu podczas wypadku pozwala na okreÅ›lenie rzeczywistego kierunku przemieszczania siÄ™ ciaÅ‚ pasażerów w pojeździe. To z kolei pozwala zweryfikować, jakimi częściami ciaÅ‚a mogli oni kontaktować z elementami wnÄ™trza kabiny i czy mogÅ‚o to doprowadzić do powstania urazów. Do eksperta inżyniera należy także okreÅ›lenie wartoÅ›ci przyspieszeÅ„ i siÅ‚, jakie oddziaÅ‚ywaÅ‚y na ciaÅ‚a w czasie tego ruchu oraz porównanie ich z wartoÅ›ciami granicznymi ustalonymi na drodze eksperymentalnej. Tak przygotowany komplet danych, obok zebranej w sprawie dokumentacji medycznej, stanowi niezwykle istotne źródÅ‚o informacji, niezbÄ™dne do prawidÅ‚owej oceny ciężkoÅ›ci obrażeÅ„. 

ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa biomechanika obrażeń www.tomaszmikos.pl
Tomasz Mikos Rekonstrukcja Wypadków Drogowych www.tomaszmikos.pl
ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa biomechanika obrażeń www.tomaszmikos.pl

W iloÅ›ciowym okreÅ›leniu intensywnoÅ›ci urazów kluczowe znaczenie odgrywajÄ… kryteria liczbowe, które zostaÅ‚y opracowane indywidualnie dla każdej części ciaÅ‚a. 

Najbardziej narażone w czasie wypadku sÄ… gÅ‚owa oraz krÄ™gosÅ‚up, zwÅ‚aszcza w części szyjnej. Przy okreÅ›leniu obrażeÅ„ gÅ‚owy zastosowanie znajduje wskaźnik HIC (Head Injury Criterion), którego wartość ustala siÄ™ na podstawie scaÅ‚kowanego przebiegu przyspieszenia w czasie trwania impuslu uderzenia.  W przypadku kregosÅ‚upa szyjnego analizie poddawane sÄ… zarówno wartoÅ›ci momentów gnÄ…cych jak i siÅ‚ dziaÅ‚ajÄ…cych wzdÅ‚uż jego osi.

AnalogicznÄ… ocenÄ™ narażenia na urazy przeprowadza siÄ™ dla mostka i klatki piersiowej, miednicy oraz nóg i stóp. 

bottom of page