top of page
Anchor 1

Pozorowanie wypadków drogowych.

 

Celem pozorowania wypadków i kolizji drogowych jest zazwyczaj uzyskanie nienależnego odszkodowania. Tego typu zdarzenia stanowiÄ… dla branży ubezpieczeniowej istotny problem, którego skala coraz bardziej siÄ™ nasila i przyczynia siÄ™ do powstania olbrzymich strat. Z drugiej strony zdarzajÄ… siÄ™ także przypadki, kiedy do zdarzenia rzeczywiÅ›cie dochodzi, ale pomimo tego ubezpieczyciel odmawia wypÅ‚aty Å›wiadczenia. W każdym z tych przypadków rolÄ… eksperta zajmujÄ…cego siÄ™ rekonstrukcjÄ… jest ustalenie, czy zdarzenie bÄ™dace podstawÄ… roszczenia odszkodowawczego miaÅ‚o w rzeczywstoÅ›ci miejsce i mogÅ‚o przebiegać w taki sposób, jak deklarowali to w zgÅ‚oszeniach szkody jego uczestnicy. 

ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa www.tomaszmikos.pl

Przy tego typu zagadnieniach skala trudnoÅ›ci jest zawsze wiÄ™ksza, ponieważ materiaÅ‚ dowodowy jest zwykle ograniczony do informacji na temat uszkodzeÅ„, bez dokÅ‚adniejszych danych dotyczÄ…cych miejsca zdarzenia oraz powstaÅ‚ych tam Å›ladów. W takich przypadkach pierwszym krokiem jest porównanie uszkodzeÅ„ na obydwu kontaktujÄ…cych ze sobÄ… pojazdach (obiektach) i sprawdzenie, czy odpowiadajÄ… one sobie pod wzglÄ™dem geometrycznycm. W tego tego typu analizach ważne jest prawidÅ‚owe wykonane zdjęć, gdyż tylko wtedy możliwe jest przeprowadzenie miarodajnej oceny. 

 

Praktycze zastosowanie mają tutaj programy graficznie, gdzie można - po uprzednim wyskalowaniu - zestawiać fotografie obydwu uszkodzonych obszarów i oceniać, czy kierunek powstawania deformacji był zgodny z przedstawionym przez uczestników mechanizmem uderzenia.

Istone jest uwzglÄ™dnie, czy moment uderzenia poprzedzony byÅ‚ hamowaniem. Jeżeli hamowanie to wystÄ™powaÅ‚o, a dodatkowo byÅ‚o intensywne, to mogÅ‚o siÄ™ to wiÄ…zać siÄ™ z obniżeniem zawieszenia nawet o 8-10 centymetrów i ten fakt należy mieć na uwadze przy sprawdzaniu kompatybilnoÅ›ci uszkodzeÅ„.  

Nie należy także oczekiwać, że w każdym przypadku rozmiar deformacji w obydwu pojazdach bÄ™dzie zbliżony. Jeżeli kolidujÄ…ce obszary różniÄ… siÄ™ sztywnoÅ›ciÄ…, to obszar o dużej sztywnoÅ›ci bÄ™dzie znacznie mniej odksztaÅ‚cony i nie bÄ™dzie w tym niczego zaskakuÄ…cego.      

    

ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa www.tomaszmikos.pl
ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa www.tomaszmikos.pl

NiezbÄ™dne przy weryfikacji możliwoÅ›ci zaistniena zdarzenia jest zinwentaryzowanie topografii terenu. Precyzyjne odtworzenie krzywizny  drogi czy ukÅ‚adu skrzyżowania bÄ™dzie decydowaÅ‚o o przebiegu ruchu przedkolizyjnego, a to z kolei bÄ™dzie miaÅ‚o wpÅ‚yw na pozycje pojazdów w chwili zderzenia.

 

Jeżeli okaże siÄ™, że tak okreÅ›lona konfiguracja kolizyjna różni siÄ™ od tej wynikajÄ…cej z korelacji uszkodzeÅ„, to stanowi to ewidentnÄ… przesÅ‚ankÄ™ wskazujÄ…cÄ… na to, że zdarzenie jest pozorowane.  Jeżeli jednak obie konfiguracje sÄ… podobne, to nie ma podstaw do przyjÄ™cia, że mamy do czynienia z oszustwem. 

 

Bardzo pomocna jest także analiza czasowo-przestrzenna. DziÄ™ki obliczeniom kinematycznym możemy okreÅ›lić, jak dÅ‚ugo istniaÅ‚ przed wypadkiem stan zagrożenia, jaka odlegÅ‚ość dzieliÅ‚a wtedy obydwu uczestników zdarzenia oraz jakim czasem dysponowali oni do podjÄ™cia manewrów obronnych. Jeżeli paremetry te bÄ™dÄ… znaczÄ…co przewyższaÅ‚y odlegÅ‚ość potrzebnÄ… do zatrzymania oraz przeciÄ™tny czas rekacji psychofizycznej kierowcy, to mamy drugÄ… przesÅ‚ankÄ™ stawiajÄ…cÄ… pod znakiem zapytania charakter analizowanego zdarzenia. W przciewnym przypadku, gdy różnice bÄ™dÄ… niewielkie, nie można wnioskować, że zdarzenie jest ustawione.                           

ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa www.tomaszmikos.pl
ekspertyza wypadku drogowego Tomasz Mikos symulacja komputerowa www.tomaszmikos.pl
bottom of page